محل تبلیغات شما

نقش آموزشی فضاهای اجتماعی مجازی درتعلیم وتربیت غیررسمی دانش آموزان دوره متوسطه

مقدمه 

یکی ازپرکاربردترین فناوری های که زندگی بسیاری از مردم جهان رادرگیرخود کرده است، فناوری های نوین از طریق اینترنت می باشد. شبکه های  اجتماعی ابزار مهمی در ارتباطات بر خط شده اند.  دانش آموزان هرروز ساعت های زیادی را برای استفاده از شبکه های اجتماعی صرف  می کنند، بنابراین دانشمندان درحوزه آموزشی به صورت اختصاصی تلاش می کنند تا شبکه های اجتماعی را در امر آموزش و استفاده از مزیت های شان ترکیب کنند. شبکه های اجتماعی می توانند از یادگیری مادام العمر به وسیله ایجاد محیط های یادگیری در دسترس، انعطاف پذیر و پویا حمایت کنند که مکمل آموزش های اولیه است. علاوه بر این، پتانسیل شبکه هایی اجتماعی در رسانه های اجتماعی بر موانع مکان وزمان غلبه کرده و به تعامل و مشارکت بین یادگیرندگان و معلمان ازیک طرف و بین   خود یاد گیرندگان از طرف دیگر، با وجود پراکندگی جغرافیایی منجر میشود و این مسئله یادگیرندگان را قادر می کند که افق دید خود را وسیع تر کرده و فراتر از دیوار هایی زمانی و مکانی با یکدیگر مشارکت داشته باشند. با توجه به تاثیری که امروزه شبکه های اجتماعی در جامعه دارند، بسیاری از کشور های پیشرفته اقدام به بومی سازی آن کرده اند تا زمینه سو استفاده از شبکه های اجتماعی از دشمنان گرفته شود. شبکه های اجتماعی مجازی هم اگاهی دهنده ست و هم واسطه. به عنوان مثال، تلگرام به مثابه یک امکان ارتباطی و یک شبکه اجتماعی نوظهور، جذاب و فراگیر  به سرعت جای خود را در عرصه ی تعاملات اجتماعی باز کرده است(سلیمانی؛سعدی پور و اسدزاده،1395: 5). آیا شبکه های اجتماعی مجازی در آموزش غیر رسمی دانش آموزان دوره متوسطه نقشی دارد؟ چگونه میتوان از شبکه های اجتماعی مجازی در آموزش غیر رسمی استفاده کرد؟ تاثیر آموزشی فضاهای اجتماعی مجازی در آموزش غیررسمی دانش آموزان تا چه حدی است؟ آیا میتوان به اموزش غیر رسمی حاصل از شبکه های اجتماعی اعتماد کرد؟و انتظار موفقیت داشت؟   

شبکه های اجتماعی مجازی (انواع واثرات آن)

بل معتقد است فضای مجازی فضای تازه ایست که  ایمیل، خدمات کامپیوتری، خدمات  تلفن همراه و    اس ام اس تنها گوشه ای از آن را تشکیل می دهند. در مورد شرایط مبتنی بر فناوری حاکم بر رسانه ها، افرادی نظیر هولمز معتقد به ظهور عصر دوم رسانه ها هستند. از دید اودر این دوره تعامل در تقابل با ترکیب قرار می گیرد و اختیارات مخاطب بیشتر و بیشتر می شود. هولمز از دیدگاه مک لوهانیزم جدید طرفداری می کند و معتقد است دیدگاه مک لوهان با کمی تغییر می تواند برای شرایط جدید در عرصه رسانه ها تبیین مناسب ارائه دهد. او با یک نوع از جبر مبتنی بر فناوری را در عصر دوم رسانه ها تایید  می کند(کریمی و امین زاده،1395: 121). شبکه های اجتماعی اینترنتی پایگاه یا مجموعه پایگاه هایی هستند که امکانی فراهم می آورد تا کاربران بتوانند علاقه مندی ها، افکار و فعالیتهای خودشان را با دیگران به اشتراک بگذارند و  دیگران هم این افکار و فعالیت ها را با آنان سهیم شوند. یک شبکه اجتماعی، مجموعه های از سرویس های مبتنی  بر وب است که این امکان را برای اشخاص فراهم  می آورد که توصیفات عمومی یا خصوصی برای خود  ایجاد کنند، یا با دیگر اعضای شبکه ارتباط برقرار کنند، منابع خود را با آنها به اشتراک بگذارند و از میان توصیفات عمومی دیگر افراد، برای یافتن اتصاالت جدید استفاده کنند(فربودنیا؛فرهنگی و سلطانی فر،۱۳۹۵:۸). اصطلاح شبکه بر شروع رابطه بین افرادي که اغلب با هم غریبه اند، تأکید دارد؛ ولی آنچه شبکه هاي اجتماعی را منحصر به فرد می کند، این نیست که به افراد اجازه می دهد با غریبه ها ارتباط داشته باشند، بلکه  این است که کاربران را قادر می سازد خود را در این شبکه ها بروز دهند. بسیاري از این کاربران به طور روزانه و مرتب از این سایت ها بازدید میکنند. اکثر سایت هاي اجتماعی به حفظ روابط موجود کمک می کنند،  اما برخی از سایت ها به افرادي که یکدیگر را             نمی شناسند، اجازه می دهند بر اساس منافع مشترك، نقطه  نظرات و فعالیت هاي ی، با هم ارتباط برقرار کنند. برخی سایت هاي اجتماعی مخاطبان متنوعی دارند؛ اما  برخی دیگر بر اساس ویژگی هاي خاصی مانند نژاد، جنسیت، مذهب یا ملیت، مخاطب جذب می کنند. اینسایت ها بر اساس قابلیت هایی که دارند، مانند اتصال به تلفن همراه، امکان وبلاگ نویسییا اشتراك گذاري  ویدئو و همچنین اطلاعات جدیدي که در اختیار کاربر قرار میدهند، متفاوتند(همتی؛حاجیلری و اصلانی،۱۳۹۵:۴۷). گيبينز و ريمر به چهار نقش رسانه ها در زندگي روزمره اشاره مي كنند كه نخستين آنها ساخته شدن هويت است. زيبايي شناختي و فرهنگي رسانه ها براي فرآيند هويت سازي اهميت اساسي دارند. مردم با مصرف توليدات رسانه اي، زندگي معمولي شان را براي مدتي رها مي كنند و به چيز ديگري روي مي آورند. بنابراين تجربة زيبايي شناختي و فرهنگي امكانات ويژه اي برای خودانديشي فراهم مي كند(مهدی زاده،1389: 48).

در دنیای امروز، شبکه های اجتماعی نقش بسیار مهمی در روابط مردم سرتاسر جهان ایفا می کنند. به طوری که به جزیی جدایی ناپذیر از زندگی بیشتر مردم تبدیل شده اند. این در حالی است که اساس پیدایش این شبکه ها تسهیل و کوتاه نمودن مسیر ارتباطی میان افراد جامعه تلقی میگردد. در ایران نیز این پدیده نه چندان نوظهور روز به روز بر خیل مشتاقان خودمی افزاید. شاید در گذشته نه چندان دور افراد شناخت کمی نسبت به ماهیت و چگونگی استفاده از این شبکه ها داشتند، اما این روزها در زندگی روزمره شاهد آن هستیم که طیف متفاوت مردم راجع به این شبکه ها با هم صحبت و تبادل اطلاعات می نمایند. طبقات مختلف در جامعه از زن و مرد، جوان و پیر، باسواد و بی سواد، از آن حرف می زنند. عده ای بسیار مخالف آنها بوده، وجودشان را باعث مضرات اجتماعی و فساد اخلاقی برای طبقات جامعه دانسته و مایل به بستن، تعطیل و فیلتر کردن آنها هستند و در مقابل، عده ای دیگر آنها را مظاهری از تمدن جدید شمرده، وجود آنها را برای پیوستگی های اجتماعی مفید، بلکه لازم می دانند. فراگیر شدن استفاده از این پدیده، پیامدهای مثبت و منفی بسیاری را بر زندگی ما القاء نموده و درمواردی نیز تبعات گریز ناپذیری را بر ما تحمیل داشته است(محمدی واصالت،1396؛ 111). هر چند رابطه کاربران فضای مجازی با واسطه ست و نه رو در رو، بسیاری از مطالعه کنندگان اینترنت تمایل دارند از اصطلاح اجنماع برای اشاره به کاربران اینترنت استفاده کنند.در این باب ،در سطح جهانی تلاش های متعددی در حال انجام است تا حوزه و دامنه معنایی کاربرد های جدید اصطلاح اجتماع را برای اشاره به تجمع کاربران فضای مجازی،روشن سازد(امیدوار،1388: 15).

طبق نظريه گيدنز، عقايد  مربوط به تأثيرهاي اينترنت بر كنش متقابل اجتماعي در دو مقوله  كلي جاي   مي گيرند. در يك سمت، ناظران و مفسراني هستند كه دنياي اينترنت را پشتوانه شكل هاي نوين روابط الكترونيكي مي دادند كه تعامل هاي چهره به چهره كنوني را يا تقويت و يا تكميل مي كنند. افراد به هنگام سفر يا كار در خارج، مي توانند با استفاده از اينترنت به طور مرتب با دوستان و بستگان خويش در ارتباط باشند .دوري و جدايي قابل تحمل تر مي شود. اينترنت امكان شكل گيري انواع نوين روابط و مناسبات را نيز فراهم شبكه مي توانند در چت رو م ها با هم ملاقات كرده و بي نام و نشان » مي آورد.كاربران درباره موضوعات مورد علاقه خويش گفتگو كنند. اين تماس هاي مجازي گاه تبديل به دوستي هاي تمام عيار   مي شود و يا حتي به ملاقات هاي حضوري مي انجامد . بسياري ازكاربران اينترنت عضو اجتماعات فعال اينترنتي هستند كه به لحاظ كيفي متفاوت از اجتماعاتي است كه آنان در دنياي فيزيكي ساكنان آن هستند. دانش پژوهاني كه اينترنت راافزوده مثبتي به تعامل انساني مي دانند، اين استدلال را مطرح مي كنند كه اينترنت موجب وسعت و پرمايگي شبكه هاي اجتماعي مردم مي شود (گيدنز، 1386: 680)

تاثیر شبکه های اجتماعی مجازی بر آموزش

به نظر می رسد، اعتیاد به شبکه هاي مجازي اجتماعی تلفن همراه به صورت روز افزون درجوامع بشري رو به گسترش است. پژوهش هاي متفاوتی به این امر پرداخته اند و برخی از آثار زیان آور آن را آشکار ساخته اند. براي مثال، نتیجه پژوهش های صورت گرفتهنشان می دهد، زمان زیاد استفاده از اینترنت باعث مشکلات درسی و کم شدن نمرات دانش آموزان وانجام, دانشجویان می شود. پژوهشیدیگر، منجر به اینیافته شد که بین تکانشگري و احساس تنهایی با میزان استفاده از تلفن همراهرابطه مثبت و معناداري وجود دارد. در پژوهش هاي دیگري، مشخص گردید که بین سلامت اجتماعی دانشجویان و اعتیاد به اینترنت رابطه معنادار و منفی وجود دارد. در پژوهش هاي دیگر نیز مشخص شد که استفاده از اینترنت می تواند منجر به افسردگی شود  وبین استفاده از اینترنت و بازي هاي الکترونیکی با اختلالات روانی رابطه وجود دارد.(سلیمانی؛سعدی پور واسد زاده 1395:131). نگراني دربارة جوانان و تغييرات فرهنگي، عمري به درازاي تاريخ بشري دارد و هنجارگريزي جوانان، هميشه مسئله اي مهم در سطح جوامع بوده است علي رغم جنبه هاي مثبت، از قبيل جنبه هاي آموزشي، ارائه خدمات ارتباطي و مواردي ازاين دست، اينترنت با توجه به نوع استفاده از آن داراي جنبه هاي منفي نيز هست . استفاده كنترل نشده از رايانه، تكامل فيزيكي و رشد اجتماعي و رواني جوان و نوجوان را درمعرض خطر قرار مي دهد. اينترنت امروزه جايگاه ويژه اي در ساختار زندگي اجتماعي پيداكرده و پديده اي است كه تأثيرات زيادي بر جنبه هاي مختلف آن ازجمله بر بنياني ترين نهاد اجتماعي- خانواده- گذاشته است. مطالعات نشان مي دهد: استفاده از اينترنت به علت اينكه فعاليتي زمان گير است، مي تواند بر روابط اجتماعي و خانوادگي و مدت تعامل فرد با خانواده اش تأثير بگذارد و حتي آن را كاهش دهد(ربیعی و محمدزاده،1391: 44)شبکه اجتماعی مجازي هم آگاهی دهنده 1 است و هم واسطه 2. به عنوان مثال، تلگرام، به مثابهیک امکان ارتباطی و یک شبکه اجتماعی نوظهور، جذاب و فراگیر به سرعت جاي خود را درعرصه تعاملات اجتماعی باز کرده است. به نظر می رسد، محوریتیافتن ارتباطات، از متن خارجشدن مکان ها و تجارب روزمره افراد، رواج شکل هاي ارتباطی غیروابسته به زمان و مکان و انجامهم زمان چند نقش سبب اهمال کاري و احساس تنهایی و به تبع آن به خطر افتادن سلامت روانافراد می شود. اگر نگاهی به روند رو به رشد عضویت در شبکه هاي اجتماعی مجازي تلفن همراهانداخته شود، مشخص می شود که چه تعداد افراد و چه مقدار زمان صرف این شبکه هاي اجتماع یتلفن همراه می شود. در بررسی تهدید هاي روان شناختی تلفن همراه و قابلیت.هاي وابسته به آن،می توان به این موارد در مورد کاربران آنها اشاره کرد : گرفتن صبر و تفکر، ایجاد اشتغال ودرگیري ذهنی، ایجاد برخی نابهنجاري هاي روانی، وابستگی و اعتیاد به تلفن همراه، ایجاد هوای تکاذب، هیجان جویی مرضی، اتلاف وقت، گسترش و تعمیق روابط دوستی ناهم جنس، و کاهشهمان طور که اشاره شد ، استفاده از تلفن همراه با ایجاداحساس شرم ،اختلال هاي روانی، موجب سلب سلامت روانی افراد می شود.(سلیمانی،سعدی پور؛اسدزاده ،1395:132). 

دانش آموزان دوره متوسطه وشبکه های اجتمایی وآموزش غیر رسمی 

در زمینه به كارگیری فناوری اطلاعات در عرصه ی خطیری همچون آموزش و پرورش باید مراقب بود كه جریان تند سیل آسای افزودن سخت افزار و نرم افزار به مدرسه، امكان اندیشیدن درباره ی آثار و پیامدهای مثبت و منفییا فرصت ها وتهدیدها را زایل نسازد.بلکه در سایه بهره گیریاز مرغوب ترین و ژرف ترین شكل هوش و حواس انسانی به تدوین ت های هوشمندانه و مدبرانه همت گماشت تا این فناوری خادم آموزش و پرور ش و نسل جدید باقی بماند بنابراین می توان گفت به کارگیری ابزارهای فناوری اطلاعات در عصر حاضر امری اجتناب ناپذیر است  در این رویکرد،فن آوری اطلاعات بعنوان یک ابزار و وسیله تاثیرگذار درفرایندیاددهی - یادگیری مورد توجه قرار داده است.و تهدیدها را زایل نسازد. بلكه باید در سایهی بهره گیری از آموزش و پرورش که رسالت تعلیم و تربیت فرزندان و آینده سازان جامعه را بر عهده دارد بایستی زمینه به کارگیری تیم مهم رافراهم سازد. در غیر این صورت نمی تواند با منابع محدود و روش های سنتی و منسوخ شده، جوانان امروز را برای رویارویی با چالش های دنیای پیچیده و متحول فردا آماده نماید.(شیخی؛غلامی هره دشتی؛1393:52)

در سالهای اخیر رویکرد مستقل نظام آموزشی با ظهور فنّاوری های جدید چندرسانه ای ها و فرا رسانه ای ها دستخوش تغییرات اساسی شده است. فنّاوری به گونه ای مداوم تدریس و یادگیری را دچار تغییر و تحول نموده است و نظام های آموزشی ازرویکرد مستقل( نظام آموزشی حضوری، نظام آموزش از راه دوربه رویکرد تلفیقی روی آوردهاند. این وضعیت را میتوان در بسیاری از نظامهای آموزشی کشورهای توسعه یافته و.حتی درحال توسعه مشاهده نمود .در یادگیری تلفیقی استفاده از ابزارهای گوناگون آموزش الکترونیکی اجتناب ناپذیراست و یکی از این ابزارها، شبکه هاییادگیری اجتماعی است واضح است در دورهای ،که آموزش وپرورش نوین از یادگیری تلفیقی بهره می برد و از امکانات و منابع زیادی برای آسان ساختن یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش  آموزان در زمینه های گوناگون درسی وتحصیلی کمک می گیرد، نمی توان از به کارگیری شبکه های اجتماعی در امر آموزش وپرورش به عنوان یکی از ابزارهای مهم و اثربخش در تسریع و تسهیلیادگیری تلفیقی چشم پوشی کرد. خصوصاً اگر اقبال عمومی و علاقه نوجوانان و جوانان را به استفاده از این شبکهها مدنظر قرار دهیم، این اهمیت صدچندان خواهد شد. لذا شایسته است تأثیر این پدیده نو بر تدریس و یادگیری بررسی شود تا اثرات مطلوب آن در امر آموزش مورداستفاده قرار گیرد(موحدی؛اسماعیلیفر وغلامی پور،1394:9).مزایا فناوری و اطلاعات در آموزش:آموزش مبتنی بر فناوری نسبت به آموزش سنتی دارای مزایایی است. ازجمله مزایای این فناوری به موارد زیراشاره کرده است كه شامل:1- برخورداری از قابلیت ایجاد تعامل2- بالا بردن انگیزه و قدرت حافظه3- بازخورد فوری از طریق پرسش و پاسخ4- واقع نمایی بیشتر از طریق ارائه نمودار، عکس، صوت،تصاویر، متحرک و شبیه سازی5- آموزش در هر زمان و مکان6- آموزش انفرادی و.از دیگر مزایای فن آوری را می توان موارد زیر را برشمردكهشامل:-1 تربیت نیروی انسانی كارآمد و ماهر 2- كیفیت بخشی به آموزش و پرورش 3- تربیت نیروهای كار آفرین و كمك به اشتغال زایی 4- دسترسی آسان به منابع اطلاعاتی 5- كاهش هزینه های آموزشی در بلند مدت 6 - روز آمد نمودن سیستم اداری و نظام آموزشی 7- بازآموزی معلمان و افزایش مهارت شغل و دانش آنان 8- ایجاد انگیزه و تلاش و نوآوری دربرنامه های درسی 9- كاهش فاصله بین توانمندی های دانش آموزان و خدمات آموزش و پرورش 10 - استفاده از تجارب بین المللی(شیخی؛غلامی هره دشتی،1393 :53)

نتیجه گیری 

قابلیت‌های متنوع شبکه‌های اجتماعی سبب گرایش بیشتر اقشار جامعه از جمله دانش آموزان و دانشجویان به این رسانه شده است. شبکه‌های اجتماعی مجازی شرایط جدیدی از همکاری و ارتباطات را ایجاد کرده است. بنابراین، باید برای شناخت و استفادۀ بهتر دانش آموزان و دانشجویاناز شبکه‌های اجتماعی، تصمیم‌هایی اتخاذ شود تا علاوه بر استفاده به قصد تفریح و سرگرمی، از دیگر قابلیت‌های این رسانه در فعالیت‌های علمی خود بهره گیرند. لذا با توجه به یافته‌ها، پیشنهاد می‌شود شبکه‌های اجتماعی در برنامه درسی دانش آموزان و دانشجویان گنجانده شود، دوره‌های آموزشی با هدف معرفی و آموزش نحوۀ استفاده کاربردی و حرفه‌ای از شبکه‌های اجتماعی برگزار شود، گروه‌های تخصصی تحت مدیریت مدارس و دانشگاه‌ها جهت انتقال اطلاعات، مضامین علمی و اطلاع‌رسانی به دانش آموزان و دانشجویان ایجاد شود و همچنین معلمان و استادان و صاحب‌نظران نیز جهت اشاعه دانش در این شبکه‌ها حضور یابند، کارگاه‌های آموزشی، نصب پوستر، کلاس‌های توجیهی با محوریت شبکه‌های اجتماعی در مدارس و دانشگاه به منظور آگاهی‌رسانی در رابطه با کارکردها و قابلیت‌های این شبکه‌ها به‌‌ویژه هنگام ورود دانشجویان به دانشگاه، برگزار شود، به دانش آموزان و دانشجویان از طریق تدوین و انتشار جزوه‌ها و کتاب‌ها درباره اهمیت سوادی رسانه‌ای و وم یادگیری آن آگاهی‌رسانی شود. 

منابع ومآخذ 1. جارویس،پیتر(2002).آموزش بزرگسالان و آموزش مداوم.انشارات سمت.تهران،صفحه28 2. خدایاری ،گلثوم؛دانشور حسینی، فاطمه و سعیدی، حمیده (۱۳۹۳). میزان و نوع استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی. مشهد، شماره ۷۷ دوره ۲۱ ،صفحات ۱۹۲_167 3. درتاج، فریبا؛ رجبیان، مریم و اسدی نژاد، رضا( ۱۳۹۵ ).بررسی رابطه بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی و کیفیت تجارب یادگیری در دانش آموزان. پژوهش در نظام های آموزشی ،شماره ۳۳ دوره ۱۰ ،صفحات ۲۲۹_۲۱۲ 4. ذباحیان،مصطفی(1383). آموزش های رسمی و غیر رسمی اهداف، روشها، ویژگی ها و مخاطبان، شماره152، صفحه65-67 5. ربیعی،علی و محمدزاده،فرشته(1391).آسیب سناسی فضای مجازی بررسی تاثیر استفاده ار اینترنت بر انزوا اجتماعی دانشجویان،صفحه44 6. سبزی، زهرا ؛ثناگو ،اکرم و جویباری ،لیلا (۱۳۸۶). آموزش های رسمی و غیررسمی: دیدگاه و تجربیات اعضای هیئت علمی پرستاری و مامایی .گرگان ،شماره ۴_۵ دوره ۲، صفحات ۴۴_۳۹ 7. سلیمانی ،مجید؛ سعدی پور ،اسماعیل و اسد زاده، حسن (۱۳۹۵ ).رابطه بین استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی تلفن همراه با اهمال کاری تحصیلی، احساس تنهایی و سلامت روان دانش آموزان. فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی. شماره ۴ دوره ۶ ،صفحات ۱۴۴_۱۲۷ 8. سیف،علی اکبر(1370).روانشناسی پژوهشی پرورشی،انتشارات اگاه 9. شیخی،سعید و غلامی هره دشتی،سهیلا(1393).نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در اموزش،شماره2،صفحه52-53 10. عقیلی ،سید وحید و پوری ،احسان (۱۳۹۰). تاثیر شبکه های اجتماعی مجازی بر ارتباطات بین فردی کاربران .فرهنگ ارتباطات ،شماره ۳ دوره ۱ ،صفحات ۴۲_۲۵ 11. فربودنیا، بابک؛ فرهنگی، علی‌اکبر و سلطانی فر ،محمد( ۱۳۹۵ ).نقش شبکه های اجتماعی مجازی به عنوان یک رسانه در ایجاد ارزش ویژه برند. تهران ،شماره ۳۴ _۳۵ دوره ۱۱ ،صفحات ۱۹_7 12. کریمی،محمدرضا و امین زاده،رضا(1395).مشارکت توسعه اجتماعی.جهرم،شماره2،دوره1،صفحه117-130 13. کیدنز،آنتونی(1386).جامعه شناسی.نشر نی،ترجمه حسن چاووشیان.تهران 14. محمدی،اصغر و اصالت،مهدی(1396).تاثیر شبکه های اجتماعی بر ارتباط بین فردی دانش اموزان دختر در اول متوسطه اول شهر جهرم.جهرم،شماره1،دوره3،صفحه111 15. محمدی،پیرمحمد(1390).تعلیم و تربیت غیر رسمی،سایت www.apadana.ir 16. مقدم،علیرضا(1392).اموزش در فضای مجازی پنجره میانرشته ای برای تولید دانش،شماره4،دوره5،صفحه136-140 17. موحدی،منیره؛اسماعیلی فر،محمدصادق و غلامی پور،نادیا(1394).تاثیر یادگیری تلفیقی مبتنی بر شبکه های اجتماعی بر خود کار آمدی دانش اموزان متوسطه دوم در درس ریاضی.ساری،شماره3،صفحه9 . مهدی زاده،سیدمحمد(1389).نظریه های رسانه اندیشه های رایج و دیدگاههای انتقادی.تهران 19. وکیلها،سمیرا(1392).تاثیر فضای مجازی بر عرصه هویت فرهنگی،شماره نهم،صفحه71 20. همتی، رضا؛ حاجیلری ،آمنه و اصلانی، شهناز(۱۳۹۵). دانشجویان دختر و تجربه فیسبوک. اصفهان، شماره ۱ دوره ۶،صفحات ۸۰_45 21. -. شهرام‌نیا، امیر مسعود ؛ابراهیمی پور، حوا؛ محموداوغلی، رضا و ملکان ،مجید(۱۳۹۴). سنجش تاثیر شبکه های اجتماعی بر مشارکت ی. مازندران، شماره ۱ دوره ۲۸ ،صفحات ۳۲_19 22. -اکبری تبار،علی اکبر(1390).بررسی تحلیلی شبکه های اجتماعی مجازی پایان نامه کارشناسی ارشد.تهران.دانشگاه تربیت مدرس 23. --بالغی زاده،سوسن(1388).آموزش غیر رسمی.رشد تکنولوی آموزش،شماره5،دوره25،صفحه85 24. -رسول زاده اقدم،صمد؛عدلی پور،صمد و زینی وند،یوسف(1391).نگرش کاربران ایرانی به شبکه های اجتماعی مجازی،شماره16،صفحه49-55 25. -صفایی،داوود و ملکی،معصومه(1393).بررسی تطبیقی دیدگاه دانشجویان(رشته علوم ارتباطات)دانشگاه تهران و واحد علوم تحقیقات نسبت به فرصتها و تهدیدهای فضای مجازی،شماره 23 26. -میرزامحمدی،محمدحسن و ظفری پور،طاهره(1388).نقش اموزش غسر رسمی در شکل گیری شخصیت فردی و اجتماعی،شماه28،صفحه14-16

مسئله مربوط به عرضه وتقاضا

مسئله مربوط به تورم نمونه دوم

مسئله مربوط به تورم

های ,اجتماعی ,شبکه ,استفاده ,آموزش ,ها ,های اجتماعی ,شبکه های ,استفاده از ,اجتماعی مجازی ,دانش آموزان ,آموزشی فضاهای اجتماعی ,فضاهای اجتماعی مجازی ,شبکه اجتماعی نوظهور، ,شبکه‌های اجتماعی مجازی

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

دفتر یادداشت خط خطی